الجمعة، 7 نوفمبر 2008

احساس عاص


لكل خالق عبيد ..منهم العصاة ومنهم الطائعون .. خلقت احساسي فأوهمني طائعا .. والآن يعصيني . أراوده فيأبى .. أطاوعه فأنحدر من الخالق إلى التابع .. جامحة المشاعر في العصيان ولا عودة .. يوم أنا في ظلال بيض وعشر ليالي في ظلال حمر وظلال سمر وظلال الوحدة ..أطوف في مدار ليس مداري .. ولا أرى للطواف نهاية . استوقفني الطريق واستعبدني الظلام فمشيت لعلي أكون عابد مطيع .. عيون وطريق ولا شيئ إلا الظلام .. جريت على أجد للطريق نهاية .. وصلت فوجدت نفسي في نقطة البداية في نفس المدار .. مدار غير مداري .. تلفت حولي ..اطلب البكاء .. نسيت أن وقت البكاء فات ..فقط حينها أدركت مامعنى السراب .

هناك 9 تعليقات:

هويدا صالح / عشق البنات يقول...

لالا
مش حلو
حقيقي بجد مش مبسوطة
إياكي والظلال والظلام والوحدة والانكسار
هذه كلمات لا أقبلها منك في قاموسك
كوني صلبة ولا تنحني لأي شعور سواء خلقته أنت بإرادتك أو فُرض عليك من آخر أيا ما كان
نحن نصنع مصائرنا بأيدينا
ونشكل مشاعرنا حسب مقاس أرواحنا وما تقدر على تحمله
لولا أنني أعرف أنك محبطة ومتألمة ما قلت لك ذلك ..
هذه ليست كتابة فنية لأقول لك برافو وسام الرمزية أجدتها وعمق الشعور صورته بمهارة ...
وسام أريدك صلبة لا تنكسر هل تفهمين ؟
سآتي إليك قريبا لأكون بجانب مي مهنى ساعة العملية الجراحية .. لا أريد أن ألمح هذه النغمة البائسة في كتابتك أو كلامك لأنك أقوى وأدرك ذلك جيدا

Dr. wessam kabil يقول...

هدهد

انا الحمد لله كويسة جدا والله مش مكتئبة ولا حاجة

انا بس بخلق احاسيس مختلفة ماهو مش كل اللي هكنبه لازم يبهج .. هدي الحزن حقه برده

بس هو فعلا فنيا وحش ؟

هويدا صالح / عشق البنات يقول...

لا حبيبتي
وحش لأني تخيلت إن هذا شعور وجداني تلبسك واندهشت جدا لأنني أعرف مدى قوتك وأن شعورك طازج ورائق وترين العالم بحب
فعجبت من أين تسللت لك الكآبة والحزن
لكن مادامت مجرد كتابة تحاولين فيها تلبس ذوات أخرى فهذا دور الكاتب يصور مختلف الأحاسيس ...
وفنيا طبعا جميل والدليل على ذلك أنه أزعجني عليك فمساحة الصدق فيه عالية ...
محبة يا بنت قد السما والأرض

قصاقيص يقول...

انا بعشق الكتابات اللي ليها ابعاد نفسيه بجد
الدخلة حلوة اوي
والكتابه فيه ايقاع ارتجالي حلو بيخليني وانا بقرا اتنقل علي اوتاري الشخصيه بشكل متصاعد
....
استمري في خلق احاسيس افتراضيه هيطلع من بينها كتابات حلوة
يعني خلي رجليكي تسيب الارض شويا
شفتي فيلم...الوان السما السابعه؟



شوحتيني

رحــــيـل يقول...

أطوف في مدار ليس مداري .. ولا أرى للطواف نهاية . استوقفني الطريق واستعبدني الظلام فمشيت لعلي أكون عابد مطيع .. عيون وطريق ولا شيئ إلا الظلام

وسام انتى روعه بجد

تحياتى واعجابى بشده

حاجــ عيال ــات يقول...

ماتخافيش ياهويدا على صاحبتك دي فاهمة هيا بتعمل ايه كويس
برافوا عليك..ان قادرة إنك تاخديني من حالتي وتعيشيني في حالتك تماما ..ودا طبعا يحسبلك..
تمنياتي بالتوفيق

محمد إبراهيم محروس يقول...

جميلة فعلا
والاحساس جميل والشعور اجمل ومتدفق في عفوية
خالص تحياتي

Dr. wessam kabil يقول...

قصاقيص

فعلا انا كنت بكتبها بايقاع ارتجالي

ربنا يخليكي ليا ياميوية

ويارب فعلا انجح في خلق احاسيس افتراضية

**********

رحيل

ربنا يخليكي ياسمسم

دانتي اللي روعة



**********


حاجات عيال

انتي بس اللي فهماني

سعيدة بمرورك

*******


محمد ابراهيم محروس



ميرسي .. ربنا يخليك

أسعدني مرورك

soha zaky يقول...

فعلا حلو اوى النص دا وانا متفقة مع استاذتنا الجميلة هويدا صالح فى كل اللى قالته فوق وتحت واضيف انى مبسوطة جدا من تضفير الثقافة القرأنية عندك مع الاحساس الذاتى قوى دا مع تأمل شديد فى حالة عشق نادرة الحدوث

تحياتى ليكى يا قمر وكمان اخر نص رائع انت بتكتبى احسن من ناس كتير على فكرة
الله يكرمك بجد