الاثنين، 17 نوفمبر 2008

حنين ..خوف .. لا أعرف.


أنا أصعد السلم في سن العشرين وفي داخلي تتقافز بنت الست .. أشعر أني طفلة ضلت طريق والديها وليس أمامها إلا السير في الطريق حتى نهايته .. مع كل درجة أصعدها تذهب سنوني ويقف العمر على حد الطفلة ..فيبكيني الخوف ..وأبحث عنه .. هل أجده خلفي ؟..أتلفت ..هل أجده أمامي ؟ ..أصعد .

دخلت الغرفة باحثة عن الأمان .. الجدران شوهتها الشقوق .. شقوق تأوي خيوط العنكبوت وشقوق تخرج منها أياد قبيحة بأصابع قبيحة وأظافر قبيحة .. وزجاج مكسور يفترش الأرض ويتمدد .. فسحبت المقعد وجلست,اخترت المقعد الذي كان يجلس عليه ؛ علي أجد في رائحة أنفاسه الأمان ..أبحث عن صورته على الجدران .. على الوجوه .. على الأصابع . . على خيوط العنكبوت .. فلا أجدها ولا أجده . الآن فقط عرفت قيمة الحضن الذي رفضته واللمسة التي فررت منها والنفس الذي سددت انفي وأثقلت ملابسي لاقترابه .. الآن فقط ألقي بحقيبتي على الأرض وأجري..أبكي .. أخلع وجه الرجل الذي ارتديته عشرين عاما لأحافظ على أنوثتي ..على درج السلم الأولى أخلع شدتي والثانية أخلع برودي والثالثة أخلع سجون العيب والرابعة أخلع الخوف والخامسة أخلع نفسي وأرتمي في حضنه .

هناك 10 تعليقات:

رحــــيـل يقول...

وسام

لكماتك صدى رائع داخلى لااملك سوى ان يبتسم قلبى
وابحث فى روحى عن هذا الشئ الذى لمسته حروفك

رائعه بحق

هويدا صالح / عشق البنات يقول...

وسام فقط اعلمك أني قرأت
ولي رجعة لهذا النص الإشكالي

Dr. wessam kabil يقول...

رحيل

انت فين يا بنتي ؟

ربنا يخليكي ..أتمنى اني اصل دائما لإحساسك

وأتمنى كمان أشوفك قريب.

*********

هدهد

إمممممممممم.. يارب استر

انت بجد وحشاني ..عوزة أكلمك كتييير

يارب نتقابل بقى .

قصاقيص يقول...

ياسلام
اغيب انا من هنا
تطلعي ببوست جديد من هنا
اشطة ياريس
وانا كمان مع هدهد
انا وانتي والنص ده علي موعد
هو عاجبني لاشك بالذات الفيناله لكن عاوزة اتكلم معاكي فيه
سلام

هويدا صالح / عشق البنات يقول...

وسام ومي
أقر وأعترف إني كنت غلطانة
هاهاهاها
مي فاهمة أنا قصدي إيه
تعالوا منتظراكم على MSN
الصوفية طلعت ليست لكما
أخبركما لما تأتيا
يسعد مساكما

dandana يقول...

انا حبيت الفكرة
وخاصة النهاية
بس مش عارفة
حاسة إن فيه حاجة ناقصة أو مش مترتبة
واضح إنى كمان عايزة أتكلم معاكى عشان توضحيلى حاجات

Dr. wessam kabil يقول...

قصاقيص

أظن ارتحتي دلوقتي يا شقية وبعدين ياموية إيع أغيب دي؟ انتي عارفة ان انتي عمرك ما بتغبي عن بالي لحظة

Dr. wessam kabil يقول...

هدهد

مش ينفع كده بقى ؟ انتي فين وحشاني لحد السما كتير قوي كده البعد ده

Dr. wessam kabil يقول...

dandana

موية وحشاني

لو عوزة تتكلمي معايا وأوضحلك فعلا يبقى قبلت عزومتك على الكابتشينو في السلاملك.

ولاد انتوا بتصدقوا كل حاجة تتكتب ولا ايه؟

dandana يقول...

المفروض ان كل حاجة تتكتب تتصدق فعلا